Meritaistelu Magura vs. Ceasar Kunikov
14.02.2024
Kuuntelin Oleg Zhdanovia, Roman Svitania jne.
Aikaisin tänä aamuna Ukrainan GUR:n group 13 ohjaamina joukko Magura V5 meridrooneja hyökkäsi Krimin eteläpuolisella merellä ammuslastissa kulkeneen maihinnousualus Ceasar Kunikovin kimppuun. Hyökkäys tapahtui lähellä Alupkan rantakaupunkia Jaltalta länteen. Droonit hyökkäsivät molemmilta sivuilta yhtä aikaa koordinoidusti. Meridroonien käyttämä meritaistelun taktiikka vaikuttaa kerrotun perusteella hyvin samanlaiselta, mitä käytettiin 1.2.24 kun Magura droonit upottivat Venäjän Mustan meren laivaston Ivanovets korvetin. Ukrainan julkaisemista videoista näyttää siltä, että laivalla havaittiin hyökkäys toiselle sivulle ja sitä yritettiin torjua. Toisella sivulla hyökkäys jäi havaitsematta, torjunnalle oli vain vähän aikaa ja se oli tehotonta. Drooneissa on lämpökamerat ja hyökkäys tapahtui pimeän aikaan. Erityisesti pimeällä ja merenkäynnissä droonien havaitseminen ei vaikuta olevan helppoa.
Ceasar Kunikovin räjähdys oli hyvin voimakas ja se kuultiin kaukana Krimillä. Tämä kertoo, että todennäköisesti sen kuljettama ammuslasti detonoi ja räjähti. Laivan normimiehistö on 87 merisotilasta. Paikalla kävi Venäjän meripelastajia, mutta pelastuneita ei löytynyt. Ceasar Kunikov upposi siis lasteineen ja miehistöineen. Wikipedian mukaan Kunikovin uppouma täydessä lastissa oli yli 4000 tonnia, tyhjänä vajaat 2800 tonnia ja pituus 112,5m.
Näyttää siis siltä, että Ukrainan GUR (glavnoe upravlenie razvedki) pystyy upottamaan Mustalla merellä laivan kerran 10 - 14 päivässä. Tähän mennessä Venäjä on menettänyt kolmanneksen Mustan meren laivaston taistelualuksista. Vuoden aikana tasaisella tahdilla GUR ehtii upottaa vielä toisen kolmanneksen Venäjän Mustan meren laivastosta. Vaikuttaa siltä, että GUR ja toinen Ukrainan tiedusteluorganisaatio SBU ovat jakaneet työt. SBU keskittyy tuhoamaan Venäjän Euroopan puoleisen öljyteollisuuden ja GUR Mustan meren laivaston.
Maihinnousualuksilla on nykyään suuri merkitys Krimin ja Krimistä pohjoiseen taistelevan Dneprin rintaman huollossa, sillä Kerchin siltaa ei voi käyttää juuri muut kuin ihmiset ja kevyet ajoneuvot. Ilmeisesti laiva oli tuomassa huoltokuljetusta Deprin vasemman rannan venäläisille joukoille, jotka ovat viime aikoina hyökkäilleet melkein ilman panssaroitua kalustoa ja ovat kärsineet raskaita tappioita. Venäjän huolto on hankalinta juuri Dneprin vasemmalla rannnalla, joka on kauimpana huoltokeskuksista Venäjän emämaalla.
Toisaalla, Ukrainan maarintamalla, Avdiivkassa, jonne Venäjän viime ajan pääponnistukset ovat keskittyneet, tilanne on aivan toinen. Ukrainan joukkoja uhkaa kaksi tai kolme saartorengasta, jotka eivät vielä ole sulkeutuneet. Tilanteeseen on ajauduttu Ukrainan tykistön ammuspulan takia. Lännen apu on myöhässä. Ukraina voi yrittää puolustaa Avdiivkaa, jos ammuksia riittää. Jos ei riitä, sieltä on vetäydyttävä (Roman Svitan).
Avdiivkan vaikeasta tilanteesta huolimatta, Venäjän johto ehdottelee aktiivisesti neuvotteluja "reaalitilanteen" pohjalta, eli lopetetaan sotiminen nykysijoille. Tämä ei käy Ukrainalla ja sen partnerit ymmärtävät miksei se käy. Venäjä tietää, että sen ase- ja ammustuotanto on jo saavuttanut huippunsa ja on jo laskemassa ja että vuoden loppua kohti sitä odottaa vain tappioita (Oleg Zhdanov).
Kommentit
Lähetä kommentti