Venäjä vetäytyi Krimillä
24.07.2024
Lähteitä: Oleg Zhdanov, Ivan Yakovina, Ukraina 365
Jakso 21 - 24/07.
Tilanne Krimillä
Ukrainan tiedustelu kertoi tilanteesta Krimillä. Paikan päältä varmistettujen tietojen mukaan Venäjä on vetäytynyt Krimin pohjois- ja länsiosista. Se keskittää jäljellä olevat armeijansa voimat Krimillä lähelle Kerchin salmen siltaa ja Feodosiaan n. 90 km länteen Kerchistä. Venäjä yrittää remontoida ja varustaa kahta sotilaskenttää Krimillä: Kirovske ja Baherove - 100 km ja 15 km Kerchistä länteen. Kentille pitäisi rakentaa suojat koneille. Muuten sinne ei koneita kannata tuoda Ukrainan iskujen takia. Venäjä on mm.
- Vetänyt koko Mustan meren laivaston Sevastopolista
- Vetänyt ilmavoimansa pois Krimiltä, mutta yrittää palauttaa ne kunnostamalla kahta kenttää
- Vetänyt kaiken ilmatorjunnan Kerchin tuntumaan
- Miehityshallinnon väki on lähettänyt osittain perheensä äiti-Venäjälle pois taistelujen tieltä
- Venäjä on lähettänyt sodan osanottajien lapsia edullisille lomamatkoilla kesäleireille Krimille. Lasten tehtävä on toimia elävänä kilpenä Venäjän armeijalle, joka siis on vetäytynyt Kerchiä kohti.
- Miehityshallinnon edustaja Venäjän duumassa kertoo, että Krim on valmis saartoon.
Ottaen huomioon, että ennen sotaa Krimillä oli noin 100 armeijan ja laivaston tukikohtaa, kyse on ollut massiivisesta operaatiosta. Samaan aikaan Ukrainan joukkojen komentaja Syrskiy sanoo, että hän tietää miten Krim otetaan takaisin. (Hän siis lisää öljyä tuleen).
Eilen Ukraina iski lennokeilla ja ohjuksin Port Kavkazin satamaan. Satama on Kercistä liikennöivän rautatielautan toinen pää kapealla maakaistaleella, josta menee rautatie ja tie Venäjän puolelle. Sataman etäisyys Ukrainan hallussa olevilta alueilta on hieman yli 300km. Iskut vahingoittivat sataman rautatieinfraa ja itse lauttaa. Zhdanovin mukaan Venäjän ilmatorjunta satamassa oli avuton. Nyt Venäjän puolella Tamanin niemimaalla on suuri määrä rautatievaunuja jumissa odottamassa, miten päästä eroon Krimille menossa olevasta tavarasta.
Vielä muutama kk sitten rautatielauttoja oli kolme. Nyt niistä viimeinen vahingoittui. Kuvissa lautta näyttää pitkältä laivalta, jonka kansille voi ajaa junavaunuja. Lautan menetys vaikeuttaa Krimin huoltoa merkittävästi, koska Venäjä armeijan logistiikka on rakennettu rautateiden varaan. Vaikeus koskee ainakin polttoaineita ja kaikkea raskasta kalustoa.
Kuten olen kertonut, Kerchin siltaa voivat käyttää vain henkilöautot ja sitä kevyempi liikenne, koska sen kantavat rakenteet vahingoittuivat Ukrainan edellisessä iskussa yli vuosi sitten. Zhdanov lupasi, että jos Venäjän rakentajat oikeasti näyttävät saavan jotain aikaan Kirovskessa tai Baherovessa, Ukrainan lennokit tulevat "auttamaan".
Venäjä on rakentanut rautatietä pitkin Azovan meren rannikkoa kohti Krimin niemimaata. Ukrainalla on monia aseita, jotka voivat pysäyttää liikenteen tuolla rautatiellä. Ilmeisesti liikennettä ei ole vielä merkittävää määrää, koska iskuja ei vielä ole merkittävästi tapahtunut.
Esimerkki Krimin tilanteesta on viikko-pari sitten Ukrainan drooni-isku Venäjän rannikkovartioston harjoitukseen Donuzlavin järvellä (pitkä lahti/järvi Krimin länsirannikolla. Yöllä Ukrainan meridroonit tulivat yli tai ohi kaikkien esteiden ja tuhosivat yhdessä lennokkien kanssa paikan niin, että harjoitukset loppuivat siihen. Toinen esimerkki on Dneprin vasemman (eteläisen) rannan Venäjän joukkoja komentaneen kenraalimajuri Teplinskin kohtalo. Ukraina iski hänen komentokeskukseensa raskailla Himars raketinheittimillä 30.6. Tänään tuli tieto, että Teplinski menehtyi sairaalassa haavoihinsa.
Ukraina on onnistunut ajamaan Venäjän pakosalle Krimillä ohjus- lennokki- ja meridrooni-iskuilla. Iskut ovat tuhonneet Venäjän kalustoa, laivoja, tutkia, ilmatorjuntapattereita, lentokenttiä, komentokeskuksia, polttoaineen varastoja ja jakelua ym. huoltoa niin paljon, että vetäytyminen tuli ainoaksi vaihtoehdoksi. Krimillä toimii myös partisaaniliike "Atesh". Se levitti Krimillä lentolehtisiä, joissa annettiin ohjeet, miten miehittäjiä voi vahingoittaa tuhopoltoilla ja vastaavilla vahingonteoilla niin, että ei jää kiinni.
Rautaesirippu laskeutuu Venäjän ympärille
Venäjän duuma on hyväksynyt/hyväksymässä lait, joilla huomattavasti laajennetaan kansan sortoa varten luotujen rikosnimikkeiden kuten "terrorismi" jne merkitystä niin, että kohta riittää, että katsoo vähän vinoon jotain vallan edustajaa ja häkki heilahtaa. Lait edelleen rajoittavat myös median edustajien sanavapautta. Mielestäni HS ja YLE tekisivät nyt viisaasti, kun vetäisivät väkensä pois Moskovasta ja Venäjältä. Sananvapauden rajoitukset koskevat myös suomalaisia toimittajia.
Venäjä on jo alkanut langettanut 16 vuoden tuomien Wall Street Journalin toimittajalle, Gershkovich muka vakoilusta. Emme tarvitse tällaista uutta uhria Suomesta. Vielä suurempi syy lähteä Moskovasta on se, että siellä olevat toimittajat eivät ole voineet sanoa tai saaneet sanotuksi mitään merkittävää pitkään aikaan. Heidän jatkuva pysyminen Venäjän panttivankeina ei palvele uutisointia suomalaisille. Heidän olisi helpompi toimia esim Riikassa tai Vilnassa, joissa on paljon Venäjän poliittista oppositiota paikalla. Siellä olisi myös helpompi hyödyntää lukuisia some -kanavia, joissa on myös oikeaa tietoa, kun sen vain osaa sieltä poimia.
ISW julkaisi sorron tiivistymisestä raportin.
Venäjän talous
Kun USA, UK ja Eurooppa leikkasivat Venäjän irti valuuttamarkkinoista Dollareilla, Euroilla ja Punnilla, Venäjä yritti tehdä Kiinan Juanista tärkeimmän ulkomaan valuutan Venäjällä. Nyt kiinalaiset pankit ovat ilmoittaneet, että ne eivät ota vastaan Venäjällä vaihdettuja Juaneja. Ne ovat nyt "likaisia" Juaeneja. Kiina pankit operoivat vain "puhtailla" Juaneilla. Venäläisillä tuojilla on pahoja vaikeuksia maksaa ostoja.
Tuontitavaroiden varastoja käytetään nyt loppuun. Kun ne loppuvat, talouden tilanne Venäjällä menee merkittävästi vaikeammaksi. Voiko Venäjä estää romahduksen, riippuu siitä, löytääkö se jonkin "näkymättömän" tavan kiertää rajoituksia ja saako Yhdysvaltojen rahaministeriö estettyä kierron.
A-95 bensiinistä on alkanut olla pulaa Venäjällä, tukkuhinnat ovat Yakovinan mukaan jo nousseet parissa kuukaudessa +40% - 44%. Säännöstely pitää vähittäishintoja alhaalla ja jakelijat kärsivät erotuksen. Tämä ei voi jatkua kovin pitkään ja vähittäishinnat nousevat lähikuukausina merkittävästi. Tämä tulee antamaan kovan potkun inflaatioille Venäjällä. Venäjä on salannut polttoainemarkkinan tilastot, kuten suurimman osan muistakin talouden tilastoista. Siksi kunnon kuvan saaminen talouden tilasta on vaikeaa.
Kiinalaiset autobrandit ovat laittamassa Venäjän operaatiot jäihin. Venäläiset tuojat eivät pysty maksamaan ostojaan valuuttapakotteiden takia. Kiinalaisiin autoihin ei kohta enää saa edes varaosia. Länsiautojen varaosat ovat harmaata tuontia, jos niitä saa.
Ukraina on iskenyt lentokenttiä ja polttoainehuoltoa vastaan
Ukrainan lennokki-iskut Venäjälle ovat olleet jatkuvia. Lennokkimäärät per yksi yö ovat olleet kasvussa. Esim Millerovan lentokentän iskussa (150 km etulinjasta) oli mukana noin 30 lennokkia.
Ukraina iski jakson alussa Tuapsen öljynjalostamoon ja Morozovskin sotilaskentälle. Edellisessä iskussa oli Zhdanovin mukaan kiinnostavaa huomata, että ilmatorjunta jalostamolla perustui metsästysaseisiin (videoanalyysin perusteella). Satelliittikuvissa näkyvien palojälkien perusteella arvioiden Morozovskin kentällä tuhoutui S300/400 patteri, 3 SU-34 hävittäjää (käytetään mm liitopommituksiin) ja 2 SU-27 hävittäjää. Lennokit yleensä näissä iskuissa polttavat myös polttoainevarastot. Koska kuvat eivät ole varmoja todisteita, lisää tietoa kaivataan.
Cyber
Venäjällä on valtava pula tietoturvan erikoisosaajista. Ehkä osin siksi Ukrainan tiedustelu onnistui 24.7 hakkeri-iskussa Venäjän pankkeihin. Pankkipalvelut olivat seis useissa johtavissa pankeissa. Isku osui myös mobiilioperaattoreihin, kuten Megafon jne.
Rintaman tapahtumat 21 - 24/ raportit
Venäjä jatkoi hyökkäysmoodissa. Rintamalinjalla oli 117 - 172 yhteenottoa per päivä. Kaksi viime päivää mentiin 152 - 155 yhteenoton tahtia. Ukraina oli puolustuskannalla ja joutui jättämään pieniä alueita siellä täällä pitkin rintamalinjaa: kolmella suunnalla yhtenä päivänä ja muina päivinä kahdella suunnalla. Pientä Venäjän etenemistä tapahtui kolmena (tai kahtena) päivänä Kupjanskin suunnalla, kahtena päivänä Toretskin, Pokrovskin suunnilla ja yhtenä päivänä Kramatorskin ja Kurahovskin suunnilla (suuntia on yhteensä 11). Muilla suunnilla rintama pysyi paikallaan. Venäjän pieni eteneminen tuli kovalla hinnalla kuten aina. Venäjän menetykset 4 pvän jaksolla olivat: 4610 miestä, 45 tankkia, 96 panssaroitua miehistövaunua. 217 tykkiä, 4 raskasta raketinheitintä, 7 ilmatorjuntajärjestelmää, yksi hävittäjä (SU-25), 192 lennokkia, 311 autoa, 43 erikoistekniikkaa. Zhdanov kertoi Venäjän tankeista Harkovin suunnalla. Ne ovat pääasiassa 1960-luvun mallia T-62.
Venäjän tykkimenetysten luvut ovat korkeita. Niissä on ilmeisesti ollut merkittäviä määriä lennokkien vahingoittamia tykkejä, joista osan voi korjata kentällä. Ukraina on nostamassa lennokkien vahinkovaikutusta tykkeihin ajamalla lennokin tuoman räjähteen sisään tykin piipusta. Jos se onnistuu vahingoittamaan piippua, se on vaihdettava tehtaalla. Koska Venäjän oma kyky takoa piippuja on huono, vaikutus on näissä tapauksissa vakava. Saamme nähdä kuinka tehokas tämä taktiikka on.
Venäjä yrittää kerätä joukkoja etelässä aloittaakseen laajan hyökkäyksen. Puhutaan jopa 90 000 miehestä. Zhdanov ei pitänyt mitenkään varmana, että joukko saapuu rintamalle yhtenä tai kahtena joukkoja. Venäjä saattaa joutua ottamaan siitä pienempiä osastoja ja lähettää ne tilkitsemään muuta rintamaa, jonka pituus on yli 1000 km. Pokrovskin suunnalla lähellä Orehovia Ukrainan kaksi pataljoonaa on lähes saarroksissa. Zhdanovin mukaan kyse on johtamisongelmasta ja piti selvänä, että joukot olisi heti vedettävä pois motista parempiin asemiin.
Kesän alussa Venäjä yritti koota joukkoa pelottelemaan Baltian maita ja NATOa. Se joutui kuitenkin lähettämään joukot pienempinä osina useille suunnille Ukrainan rintamalla paikkaamaan kärsimiään tappioita.
Kommentit
Lähetä kommentti