Venäjän pulmat, Musta meri ja muuta

 Venäjän Mustan meren laivastolla on pitkä lista menetyksiä: Ukraina upotti sen lippulaivan risteilijä Moskvan jo huhtikuussa 2022. Viime aikoina Ukrainan iskut ovat kohdistuneet maihinnousualuksiin, koska niiden rooli ampumatarvikkeiden ja myös joukkojen liikuttelussa on kriittinen. Varsinkin kun Kertshin silta ei kanna mitään raskaita kuormia. Ainostaan henkilöautot voivat käyttää sitä aika vapaasti. Toinen pääkohde ovat olleet Kaliber ohjusten (https://en.wikipedia.org/wiki/Kalibr_(missile_family)) kantajat. Ne ovat Moskvan jälkeen suurimpia pinta-aluksia ja sukellusveneitä. Kalibr ohjukset ovat uhka koko Ukrainan alueelle, koska on vaikeaa ja kallista rakentaa aukoton ilmapuolustus Ukrainan laajuiseen maahan.

Koska Ukraina on onnistunut hyökkäämään useita kertoja laivaston kotisatamaan Sevastopolissa, Venäjä on tyhjentänyt sitä laivoista ja kalustosta. Sevastopol on ainoa satama Mustalla merellä, jossa Venäjä on voinut lastata Kalibr ohjuksia esim sukellusveneisiin. Juuri nyt Venäjä yrittää siirtää lastaukseen tarvittavaa erikoiskalustoa Sevastopolista Novorossiiksiin. Ukraina yrittää häiritä moista puuhaa tai tuhota kaluston.

Mustan meren laivasto on menettänyt yhteensä reilut 20% laivoistaan. Sotakelpoisesta tonnistosta on mennyt enemmän, koska menetetyt laivat on sieltä raskaammasta päästä. Moskvan mukana meni suurin osa laivaston ilmatorjuntakyvystä. Maihinnousualuksista on menetetty puolet eli 6 niistä 12 aluksesta, jotka Venäjällä oli Mustalla merellä pari vuotta sitten. Venäjä ei ole ampunut Kalibr ohjuksia mereltä viime aikoina lainkaan, vaikka niitä on sillä varastoissa. Vaikuttaa siltä, että Mustan meren laivastosta ei juuri nyt ole Venäjälle sodassa mainittavaa apua. Koska Feodosia on Krimillä itäisin satama Mustan meren puolella ja Ukraina näyttää voivan iskeä sinne vapaasti, Venäjän laivat eivät voi turvallisesti operoida Feodosiasta länteen. Siksi on epäselvää, mihin niitä jäljellä olevia kuutta maihinnousualusta voi enää käyttää. Ammusten kuljettaminen niillä ainakin näyttää vaaralliselta, kuten Novotsherkaskin tuho näytti.

Kun Venäjä lopetti kaasun toimittamisen Länsi-Eurooppaan, se leikkasi omia tulojaan ja on sen jälkeen yrittänyt lisätä toimituksia Aasiaan ja kasvattaa nesteytetyn kaasun toimituksia laivoilla. Vm. kapasiteetin kasvattaminen vaatii uusia kaasuterminaaleja. Venäjä ei tietenkään osaa niitä itse tuottaa. Tarvittavan kaasuterminaalikaluston tuonti esim Etelä-Koreasta on nyt loppu sanktioiden takia. Tämän suunnan hankkeet ovat nyt sanktioiden takia jäissä. Näyttää siltä että kaasulähteet joudutaan tulppaamaan.

Rintamalla Venäjä joutuu siirtelemään joukkoja lohkolta toiselle sen sijaan että se toisi levännyttä väkeä selustasta eturintamaan, mitä "normaali" sodankäynti edellyttää. Esim nyt on menossa joukkojen siirto Bahmutin suunnalta etelämmäksi Avdiivkaan, jossa on poliittisesti asetettu päätavoite.

Sen jälkeen kun Ukraina pudotti yhteensä 5 rynnäkkö- ja hävittäjäkonetta muutan päivän välein, Venäjä ei ole pystynyt käyttämään liitopommituksia Hersonin suunnalla 5 päivään esim Dneprin vasemman rannan sillanpäätä vastaan. Vaikka siellä Venäjällä on edelleen moninkertainen miesylivoima, se ole 2 kk aikana päässyt ampumaetäisyydelle sillanpään Ukrainan merijalkaväen joukkoja vastaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi tämä Blogi ja kirjoittajasta

Vuodenvaihde-Ukrainassa

Arvioita sodan kulusta - Ukraina-Venäjä- Suomi